Zeszyt 30/2013

Kolegium Analiz Ekonomicznych oświadcza, że wersją pierwotną czasopisma jest wersja papierowa.

Łukasz Skrok

Liczba widzów na meczach polskiej ekstraklasy piłki nożnej - metoda szacowania poziomu sportowego drużyn

Streszczenie
Celem badania jest analiza determinant popytu na mecze polskiej ekstraklasy piłki nożnej, mierzonego liczbą widzów na stadionach w sezonie 2011/2012. Zaletą wykorzystanego zbioru danych jest niewielka liczba spotkań, w których liczba widzów była równa maksymalnej pojemności stadionu, co jest rzadkością przy analizach najwyższych klas rozgrywkowych. Szczególnie ważne jest pytanie o wpływ jakości drużyny przeciwnej - jeżeli jest on istotny, to na rynku tym występują efekty zewnętrzne, a zatem i nieefektywność. Jakość drużyn została oszacowana za pomocą uporządkowanego modelu probitowego, w literaturze przedmiotu wykorzystywanego do prognozowania rezultatów spotkań. Jako kolejny krok przeprowadzono estymację wewnątrzgrupową - konieczną do odseparowania nieobserwowalnego zróżnicowania wielkości rynków, na których działają poszczególne kluby. Rezultaty analizy wskazują, że jakość drużyny gości wpływa istotnie i pozytywnie na liczbę widzów na stadionie. W ramach analizy pokazano także, że wykorzystanie wielomianu prawdopodobieństwa zwycięstwa gospodarzy nie dostarczyłoby rezultatów spójnych z hipotezą, zgodnie z którą jak największe zrównoważenie sił obydwu współzawodniczących drużyn sprzyja zainteresowaniu kibiców (jest to tzw. hipoteza niepewności wyniku, powszechnie przyjmowana w literaturze ekonomii sportu i testowana za pomocą wspomnianego wielomianu). Uzyskany rezultat (brak istotności) był otrzymywany w licznych badaniach prezentowanych w literaturze. Jak można jednak wykazać, wykorzystanie miar jakości drużyn jako zmiennych objaśniających może być uznane za tożsame z uwzględnieniem wielomianu prawdopodobieństwa. Pokazuje to, że z jednej strony stosowana w literaturze empirycznej strategia testowania za pomocą wielomianu jest wadliwa, a z drugiej - że utrudnia to interpretację rezultatów.

***

Attendance at games in the Polish Ekstraklasa - an estimation method of teams’ talent

Abstract
The article presents a method for estimating unobservable determinant of the demand for sports - the quality of the teams competing in the league. For this purpose, an ordered probit model was used, which allowed determining the theoretical probabilities of games’ results. Using some standard assumptions, qualities of the competing teams were estimated. Then, in the second stage of the analysis, the determinants of the attendance at the stadiums during Polish Ekstraklasa games in the season 2011/12 were estimated. On the methodological level, the advantage of the method used, in contrast to those used in the literature external data (for example, based on the betting odds), is that it allows (at least theoretically) to correct standard errors of the estimators for the fact of the two-stage estimation. Presented results indicate the presence of positive externalities between competing teams. The quality of the visitors has an impact on the interest of fans, and therefore the revenues of the clubs. There is therefore a justification for a league-level intervention.

Artykuł: PDF

spis treści zeszytu 30

Copyright © Kolegium Analiz Ekonomicznych Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie 2011-2017   ISSN 1232-4671